Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|
Каталог файлів
Дискусія "Гендерна рівність. За чи проти"
[ Викачати з сервера (48.5 Kb)
]
| 02.01.2016, 18:49 |
Тема. Ґендерна рівність. За чи проти? (Дискусія) Мета: формувати суспільний світогляд особистості; закріпити розуміння нею понять «ґендер» та «ґендерна рівність», сприяти її ґендерній соціалізації; виховувати впевненість у собі. Очікувані результати: розширення суспільного світогляду особистості; ґендерна соціалізація особистості, сформованість ціннісного ставлення до суспільства. Методичне забезпечення: тлумачний словник; папір, маркери, вирізки з газет та журналів, дані соціологічного опитування. Хід заходу 1. Вступне слово вчителя Якими б не були людські суспільства, - примітивними чи розвинутими, осілими чи кочовими, войовничими чи миролюбними, багатими чи бідними, - усіх їх об’єднує незаперечний факт наявності двох найбільших категорій людей - чоловіків і жінок, а також те, що в культурі суспільства є сукупність ідей, ставлень, норм, моделей поведінки, традицій, які передаються від покоління до покоління, ціннісних уявлень про те, якими повинні бути чоловіки та жінки. У ХІХ столітті відомий німецький філософ Артур Шопенгауер (1788-1860), представник волюнтаризму, стверджував: «Вже сам вигляд жіночої фігури показує, що вона не призначена для надто великої праці - ні духовної, ні тілесної. Вона відбуває обов’язки життя не дійсним, а страдницьким чином: муками пологів, піклуванням про дітей, покорою чоловіку, для якого вона має бути терплячою і підбадьорливою подругою. Вона не створена для вищих страждань, радощів і могутнього прояву сил; її життя має проходити спокійніше, не значніше і м’якше, ніж життя чоловіка, не стаючи власне від цього щасливішим чи нещаснішим». Сформований ще в давнину стереотип міцно вкоренився в чоловічій свідомості. Та й самі жінки звикли залежати від чоловіків. Зараз будь-якою країною світу в більшості правлять чоловіки, у першу чергу, через те, що жінки не прагнуть першості. Сьогодні досить часто на шпальтах газет, на радіо та телебаченні обговорюється питання про так звану ґендерну рівність. - Що ж таке «ґендерна рівність» і чи існує вона в нашому суспільстві? Звернімося до тлумачного словника. Як він трактує поняття «ґендер», «ґендерна рівність», «ґендерна рівність», «ґендерна нерівність», ґендерна дискримінація? (Учні тлумачать поняття): Ґендер - соціальна стать, сукупність поведінкових норм та позицій, які асоціюються з особами жіночої або чоловічої статі у певному суспільстві. Ґендер - соціальний статус, який визначає індивідуальні можливості в освіті, в профдіяльності, доступі до влади, сімейні ролі. Ґендерна дискримінація - нерівне ставлення до окремих працівників, які мають однакову кваліфікацію, показники продуктивності праці. Ґендерна нерівність - така побудова суспільства, за якої різні соціальні групи (жінки й чоловіки) мають розбіжності, нерівні можливості в усіх сферах суспільного життя. Ґендерна рівність (рівність статей) - рівність стартових умов, однакові можливості для особистісної самореалізації. Ґендерне насильство - різновид агресивної поведінки, використання сили на основі ознак статі - від словесних образ та погроз - до фізичних побоїв (примушення до вступу в небажаний сексуальний зв’язок). Вправа «Переваги та незручності» (Учні об’єднуються в малі групи, окремо з хлопців та дівчат; ідеально, коли кількість хлопчачих та дівчачих груп буде однаковою. Всі групи хлопців складають перелік переваг та незручностей бути дівчиною. Дівчата роблять те саме щодо хлопців. В переліку повинна бути однакова кількість переваг та незручностей. На виконання завдання відводиться 10 хв. Групи хлопців об’єднуються з групами дівчат. Кожна група дівчат подає свій перелік групі хлопців і відповідає на зауваження хлопців. Після цього кожна група хлопців подає свій перелік групі дівчат і відповідає на зауваження дівчат). Дискусія (запитання до дискусії): - Чи легко ви знаходили переваги та незручності бути хлопцем чи дівчиною? Чому? Чому ні? - Складаючи перелік переваг та незручностей, чи спіймали ви себе на тому, що деякі з них можна було б назвати дискримінаційними з точки зору статі? - Як ви гадаєте, чи такого роду узагальнення є реальними? Чи дізнались ви про щось нове, чого не знали раніше? Учитель. Сьогодні багатьох хвилює питання: що важливіше для дружини: підтримувати кар’єру чоловіка чи робити свою власну? Упереджене ставлення до можливостей жінок працювати і здійснювати кар’єру легко пояснюється дуже поширеним і усталеним переконанням, що кожна жінка – це, насамперед, мати (особа, яка задля соціальної самореалізації повинна мати дітей). Підтримують дане переконання: - у Західній Африці – 79% опитаних; - у Східній Європі – 68%; - в Азії – 56%; - у Західній Європі – 25%; - у Північній Америці – 14%; - в Україні – 70% (для самореалізації жінка обов’язково повинна мати дітей). Вибудовується цікавий ланцюжок соціальних ролей жінок в українському суспільстві: діти → сім’я з відповідним обсягом неоплачуваної домашньої праці → внесок до сімейного доходу (працювати, але не робити кар’єру). - Яким є ваше ставлення до такого підходу, таких тверджень? (відповіді старшокласників). Учитель. Пропоную уважно послухати історію «Вона не працює»: - Як багато у вас дітей? – запитав лікар. - Народилось шістнадцять, але живе тільки дев’ять, - відповів він. - Ваша жінка працює? - Ні, вона залишається вдома. - Розумію. Що вона робить впродовж дня? - Ну, вона встає о четвертій ранку, приносить до хати воду і дрова, розпалює в кухні та готує сніданок. Потім вона йде до річки і там пере одяг. Після цього йде до міста, щоб забрати помелене зерно і купити потрібні продукти на ринку. Тоді приступає до готування обіду. - Ви приходите на обід? - Ні-ні. Вона виносить мені обід в поле, це кілометрів зо три від дому. - А після цього? - Опісля вона годує курей та поросят. І, звичайно, протягом дня вона також доглядає за дітьми. Потім вона готує нам їсти: і коли я приходжу додому, вечеря вже готова. - Після вечері вона лягає спати? - Ні, після вечері я лягаю спати, а вона ще виконує деяку хатню роботу допізна. - Але ж Ви кажете, що ваша жінка не працює? - Ні. Кажу ж вам, вона залишається вдома. Запитання для дискусії: - Чи є в даній життєвій ситуації щось таке, що здивувало вас? - Чи є якісь певні види робіт, які мусять виконувати тільки чоловіки (жінки)? - Якою може бути атмосфера у родинах з подібним ставленням до когось з членів? Робота в групах «Розподіл ґендерних ролей в сім'ї». Ґендерна нерівність існує в різних сферах людської діяльності - політиці, освіті, професійній діяльності, доступі до влади – і, в першу чергу, в сім'ї. У нашому суспільстві існує три типи сімей (в залежності від розподілу влади): патріархальні, матріархальні та егалітарні сім'ї. Патріархальні сім'ї - сім'ї, главою в яких є батько; лише він розподіляє матеріальні ресурси і приймає життєво важливі рішення щодо дружини, дітей, усіх важливих проблем функціонування сімейного осередку; владу в родині має тільки він. Матріархальні сім'ї - сім'ї, главою в яких є мати; лише вона розподіляє матеріальні ресурси і приймає життєво важливі рішення щодо чоловіка, дітей, усіх важливих проблем функціонування сімейного осередку; владу в родині має тільки вона. Егалітарні сім'ї - сім'ї, в яких немає чітко вираженого голови, обов'язки розподіляються ситуативно, а рішення приймаються колегіально або передоручаються тому, хто компетентніший у розв'язанні певної проблеми. Завдання першій групі: зобразіть патріархальну сім'ю; створіть колаж, використовуючи журнальні та газетні вирізки; опишіть, як розподіляються гендерні ролі в цій сім'ї, які її переваги та недоліки. Завдання другій групі: зобразіть матріархальну сім'ю; створіть колаж, використовуючи журнальні та газетні вирізки; опишіть, як розподіляються ґендерні ролі в цій сім'ї, які її переваги та недоліки. Завдання третій групі: зобразіть егалітарну сім'ю; створіть колаж, використовуючи журнальні та газетні вирізки; опишіть, як розподіляються ґендерні ролі в цій сім'ї, які її переваги та недоліки. Дискусія (після завершення презентації роботи в групах): - До якого типу належить ваша сім'я? - Що особисто ви можете зробити у своїй сім'ї для оптимального розподілу обов'язків у ній? - Хлопці, чи хотіли б ви виконувати всю роботу, яку роблять жінки? Чому? - Які висновки ви зробили для себе особисто? Учитель. - Що ви нового для себе відкрили в ході дискусії? - Чи змінилось ваше власне розуміння проблеми ґендерної рівності в сучасному українському суспільстві?
|
Категорія: Позакласні заходи | Додав: larisa-bodyako
|
Переглядів: 609 | Завантажень: 38
| Рейтинг: 2.0/1 |
|
|