Вхід на сайт

Пошук

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 8

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0




Понеділок, 20.05.2024, 07:07
Вітаю Вас Гість | RSS
Персональний сайт Лариси Бодяко
Головна | Реєстрація | Вхід
Каталог файлів


Головна » Файли » Уроки

Конспект уроку
[ Викачати з сервера (44.5 Kb) ] 01.02.2016, 15:24
Тема. Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц» - філософська алегорична казка-притча.
Мета: ознайомити учнів з життям та творчістю А. де Сент-Екзюпері, розмірковувати над стосунками героїв казки; розкрити сутність алегоричних образів твору; розгадувати загадки Маленького принца; виховувати бажання працювати над собою.

Обладнання: ілюстрації до казки, комп’ютерна презентація, підручники.

Тип уроку: формування й вдосконалення вмінь, навичок.

Устав уранці, умився, привів
себе до ладу — й одразу ж
упорядкуй свою планету.
А. де Сент-Екзюпері

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань
Опитування
Дайте визначення: притчі; алегорії; казки.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності
Навіщо повертатися назад
З небес на землю, де війни катуші,
Де Францію дрібні й підступні душі
Зжирають, наче гусениці сад?!
І свій літак тісний, немов снаряд,
Веде він у безумнім безоружжі
Крізь вибухи, що, мов сліпучі ружі,
Цвітуть і осипаються підряд...
В палаючій, як метеор, машині
Його вхопила неба течія
І занесла в глибини темно-сині.
Світ у зірках читав його ім’я,
Лиш у пісках Лівійської пустині
Не відала про це сліпа змія.
(Д. Павличко «Антуан де Сент-Екзюпері» )
Слово вчителя
Зверніть увагу на портрет Екзюпері (характеристика портрету).
Ще за свого життя Сент-Екзюпері став легендою. Поет і мислитель, пілот і вчений, конструктор і винахі¬дник, людина, яку назвали «воістину універсальним та¬лантом». Сент-Екзбпері часто шуткував, що він кращий письменник серед пілотів і кращий пілот серед письменників.
Антуан де Сент-Екзюпері народився у 1900 р. у м. Ліон у сім’ї збіднілих аристократів. Батько його був страховим інспектором, мати — талановитою художницею, людиною високої культури. Саме мати розкривала перед дітьми чарівний світ життя, навчала сприймати душею його красу. Вона зуміла створити таку атмосферу, яка допомогла розвинути розумові й творчі здібності дітей. Дитячі роки залишили в душі письменника такий глибокий слід, що він навіть у зрілому віці завжди гово¬рив: «Я родом із Дитинства».
Як нащадок старовинного графського роду, ріс у розкошах і загальній любові, особливо з боку матері, талановитої художниці й людини високої культури. Анту¬ан полюбив літературу, музику, живопис, сам складав казки, непогано малював і грав на скрипці.
Коли почалася Перша світова війна, мати пішла пра¬цювати в госпіталь сестрою милосердя, а двох синів — Антуана і Франсуа — віддала в закриту школу. Але хлопці, які зростали зовсім в іншій атмосфері, там про¬сто не витримали. Тоді мати, незважаючи на непоси¬льні витрати, відправила братів на навчання до Швей¬царії, щотижня відвідуючи їх, хоч доводилося їздити за 500 кілометрів.
Мати ніколи не скаржилася на труднощі й саме вона сприяла розвиткові в Антуана почуття людської гід¬ності, справедливості, чесності, шляхетності духу й лю¬бові до краси.
Хлопчик був мрійником, писав вірші, малював, грав на скрипці, хоча захоплю¬вався і технікою. А ще він марив небом. У 13 років Антуан уперше здійснив політ на літаку, й у нього з’явилася мрія стати льотчиком. Заради неба Антуан кидає навіть улюблену архітектуру. Він став пілотом.
Закінчивши коледж, Сент-Екзюпері поїхав до Парижа, мріючи вчитися на військового моряка. Але провалився... на творі!
Навчання в Академії Мистецтв не здалося йому ці¬кавим і гідним заняттям, тому він добровільно йде в ар¬мію. І там його захопила мрія літати. Довелося подо¬лати чимало перешкод, щоб стати льотчиком. 1922 р. його мрія здійснилася. Та незабаром трапилася авіа¬катастрофа і він був тяжко поранений.
Цивільні професії конторника, комівояжера, яки¬ми йому довелося оволодівати після одужання, були не до душі, адже його любов і мрія — авіація. Пробує писати, хоч не зовсім вдало, а при нагоді знову повер¬тається до літака, сдужить на поштово-повітряній лі¬нії, що з’єднувала Францію з Північною Африкою.
Ремесло льотчика стало й джерелом його поетично¬го натхнення. 1929 р. виходить його роман «Пошта — на Південь».
Зростає і його кар’єра льотчика — він закінчує курси вищого пілотажу й призначається директором філії французької авіакомпанії у Південній Америці.
1931 р. за повість «Нічний політ» Екзюпері дістав літературну премію, уже наступного року твір екрані¬зується.
Невгамовний письменник часто міняє роботу — то він кореспондент і їздить по гарячих точках планети, то береться встановити рекорд перельоту й двічі ледь не гине, то пише роман «Планета людей» і дістає за нього «Велику премію роману».
На другий день після початку Другої світової війни капітан Екзюпері повертається в армію. Медична ко¬місія визнає його непридатним для польотів, але він усіма правдами й неправдами все-таки стає військо¬вим льотчиком. Літає в розвідку й зі свого дев’ятого польоту 31 липня 1944 р. не повертається.
Останній закінчений твір Екзюпері — мудра і щира казка «Маленький принц», написана 1942 р. в Нью-Йорку і там же видана вперше.
20—30-ті роки XX ст. були роками «молодості» авіації. На ще не досконалих машинах пілот Сент-Екс (так називали його друзі) оволодів технікою нічних по¬льотів, вчився керувати гідролітаком, прокладав перші повітряні траси. Не один раз він розбивався, але завжди боровся за життя і перемагав, часто, ризикуючи життям, летів на допомогу друзям. Сент-Екзюпері завжди відчував відповідальність за людей і перед людьми. І чим частіше бачив смерть, тим більше любив життя. Чим довше бував у небі, тим більше вабила його земля. Йому хотілося бачити її мирною та щасливою. З’являлися думки, якими не можна було не поділитися з людьми. Так пілот Сент-Екс став письменником Сент-Екзюпері. Він почав із повістей «Південний поштовий» (1929 р.) і «Нічний політ» (1931 р.) — про життя та працю льотчиків. Під час громадянської війни в Іспанії письменник із триво¬гою пише про майбутню долю Європи, якій загрожує фашизм. Турботою та любо¬в’ю до людей пройнята його повість «Планета людей» (1939 р.).
Коли почалася II Світова війна, льотчикові Сент-Екзюпері лікарі заборони¬ли літати: далися взнаки старі рани. Та він повертається і воює до того дня, коли Францію захопили фашисти. Потім письменник змушений був емігрувати до США. Скорботою про долю Франції, гнівом до ворога, що топче землю Євро¬пи, вірою в світле майбутнє планети, на якій має перемогти розум, наповнені сторінки повісті «Військовий льотчик».
В ім’я незалежного, мирного життя на всій землі Сент-Екзюпері знову доби¬вається права літати. Скалічений, поранений, він навіть не міг без допомоги товаришів одягти комбінезон і сісти в кабіну — але ще міг вести машину й літа¬ти у розвідку. Та 31 липня 1944 року його літак не повернувся на базу... Пілот Сент-Екс назавжди залишився у небесах, а письменник Сент-Екзюпері прийшов до людей, щоб допомогти їм зрозуміти самих себе.

ТЛ. Притча - це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.

ІІІ. Робота з текстом
1) Читання V розділу «Загадки Маленького принца»

Чому Маленькому принцові потрібно було виполювати паростки баобабів? (Щоб вони не виросли, не захопили всю планету й не розірвали її.)

Що означають баобаби і планета, якій вони загрожують?(Кожна група висловлює свою думку.)

Можливі відповіді

— Баобаби — шкідливе жахливе сім’я. Це зло, що оселяється у душі людини. Якщо не працювати над собою, не «виполювати» паростки зла у своїй душі, то воно розростеться, заполонить усю душу, серце людини і може розірвати його. Пригадайте вислови «лопнути від злості», «сійте розумне, добре, вічне».

Як зрозуміти вислів «Встав уранці, умився, привів себе до ладу — й одразу ж упорядкуй свою планету»? (У прямому значенні — людині потрібно стежити як за чистотою, так і за порядком на своїй планеті. Треба не смітити,вчасно прибирати, захищати її, стежити за екологічним станом рідної землі. У переносному значенні — не можна забувати про чистоту духовну, треба берегти свою душу від паростків зла. Духовна чистота не менш важлива за фізичну.)

2) Читання VII розділу за особами

Чому посварилися льотчик і Маленький принц?(Оповідач прагнув відремонтувати літак, а хлопчик хотів з’ясувати, навіщо троянді колючки.)

Як сприймалася ця ситуація з точки зору дорослого?(Він хотів урятуватися, повернутися додому, а Маленький принц не міг йому допомогти, тільки заважав своїми запитаннями.)

Чому Маленького принца так хвилювало, «навіщо троянді колючки»?(На його планеті жила Троянда, і хлопчик не хотів, щоб баранець її з’їв. Він хотів зберегти і квітку, і баранця, але не знав як.)
Хто з героїв вивищується над особистими проблемами до глобальних, а хто ні?(Льотчик зараз думає тільки про порятунок свого життя, все інше длянього — неважливе, Маленький принц, стривожений власною проблемою,замислюється над «вічними» питаннями: «Мільйони років у квітів ростутьколючки. І мільйони років баранці все одно їдять квіти. Можливо, цене важливо — зрозуміти, навіщо вони з усіх сил намагаються відроститиколючки, якщо від них немає ніякої користі? Невже це не важливо, що баранці і квіти воюють одне з одним?»)

3)Читання VIII, IX розділів за особами

Розкажіть про характер Троянди. (Горда, вередлива, кокетлива, уразлива)

Як склалися стосунки Маленького принца і Троянди?(Маленький принц піклувався про квітку, а вона весь час вередувала.)

Чому Маленький принц вирішив залишити свою планету?(Він страждав через непорозуміння з квіткою. Під час прощання Троянда зізналася Маленькому принцеві, що кохає його, але він вже прийняв рішення і не захотів змінити його.)

В образі Троянди ми бачимо жінку, прекрасну, кохану, але вередливу, горду, егоїстичну.

Яких висновків дійшов герой казки?(«Нічого я тоді не розумів. Треба було судити не за словами, а за справами. Вона дарувала мені свій аромат, осявала моє життя, мов сонце»; «Я не повинен був тікати. За цими нелукавими хитрощами я повинен був відчути ніжність. Квіти такі непослідовні! Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити».)

Як ви розумієте останні слова хлопчика: «Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити»? Що означає любити?(Розуміти, підтримувати, прощати…)

ІV. Підбиття підсумків уроку
Складання сенкану, тема - «Маленький принц»

V. Домашнє завдання. Якби у вас була власна планета, як би вона виглядала? Хто б на ній жив? Опишіть вашу планету (усно).
Категорія: Уроки | Додав: larisa-bodyako
Переглядів: 573 | Завантажень: 39 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar

Copyright MyCorp © 2024